Opnieuw een kleine stap voorwaarts

Afgelopen weekend ben ik 7de geworden op de World Cup in het Spaanse Palamos. Daarmee heb ik mijn beste prestatie op dit niveau met één plaats verbeterd en heel wat punten voor de ITU-ranking kunnen pakken, wat me meer zekerheid geeft voor startplaatsen voor de Word Triathlon Series. Met deze ranking zou ik redelijk zeker moeten zijn van startrecht in de WTS-finale op het Olympicsh parcours in Londen op 14/9.

De wedstrijd in Palamos begon met een valse noot omdat ik naar de voorlaatste plaats in de rij werd verwezen en dus geen keuze kreeg voor de startplaats (er was nog een triatlete die te laat was). Dat is de regel als je te laat op de wedstrijdbriefing komt maar in dit geval was het de fout van het LOC (Local Organizing Committee), die ons de verkeerde plaats had aangewezen. Als je al niet op een LOC kan vertrouwen, waarom dient dat dan? Om een lang verhaal kort te maken: ik was nog net op tijd binnen voor de briefing begon, maar de Spaanse ITU-official vond het nodig om zijn machtspositie prioritair te stellen aan mijn verhaal. Hij gaf me de kans niet meer om de startlijst af te tekenen en zette een dikke “LATE” achter mijn naam, voor geen enkele discussie vatbaar. Het toppunt van het verhaal is dat het uiteindelijk door de Spaanse “stiptheid” van de LOC-bus Barcelona-Palamos kwam dat we veel later dan voorzien ter plaatse aankwamen. Ik denk niet dat dit feit veel invloed had op mijn prestatie, maar toch had ik het gevoel dat me onrecht was aangedaan en daar kan ik niet tegen…

Foto: Dario / ITU Media

Foto: Dario / ITU Media

Na een matige eerste zwemronde kon ik in de tweede zwemronde opschuiven van de 23ste naar de 19de positie om vervolgens als 15de uit T1 te komen. Die eerste wissel gaat de laatste wedstrijden een pak beter. Na het nodige gesukkel om mijn fietsschoenen aan te trekken, moest ik echter nog voluit aan de bak om de aansluiting te maken met de 18-koppige groep waarin de meeste favorieten zaten. Helaas was er wel al een groepje van 5 heel goede zwemsters ontsnapt. In het begin leek de achterstand kleiner te worden maar vooral door het stilvallen van onze groep in de laatste rondes, kwamen we met 1’28” achterstand T2 binnen. Van mijn fietsprestatie was ik helemaal niet tevreden omdat ik op 1x na nooit een bijdrage heb kunnen leveren in de jacht op het kopgroepje. Het fietsparcours was met enkele korte stevige hellingen redelijk zwaar maar vooral smal en technisch, waardoor ik er amper in slaagde me in de voorste gelederen van de groep te zetten. Ruimte voor verbetering dus! Ik slaagde er wel in om op te schuiven richting T2 en tot mijn grote verbazing als eerste van onze groep met een kleine voorsprong aan het lopen te beginnen. Dat was niet verwacht, dus was het even zoeken naar het juiste tempo omdat ik niemand kort voor mij had. Ik besloot aan een redelijk tempo door te lopen, maar verwachtte wel dat anderen me gingen inhalen. Dan was het zaak om aan te pikken waar mogelijk. Na een halve loopronde bevond ik me in exact dezelfde situatie als in het Zuid-Afrikaanse East-London (maart 2013), op een constante afstand van enkele meters achter Kate Roberts (RSA). In Zuid-Afrika kon ik me na ¾ van het loopparcours voorbij Roberts werken en naarmate de wedstrijd vorderde, begon ik me meer en meer in te beelden dat ik dit hier misschien kon herhalen. Ik liep lang in 8ste positie, maar zou niet voldaan geweest zijn om mijn beste WC-prestatie louter te evenaren. Op zo’n 1,5km van het einde lukte het me dan ook om mijn kunstje van East-Londen te evenaren en op en over Roberts te gaan. Dit keer niet voor de winst, maar wel voor een verbetering van mijn WC-top 8. Geen extreme uitschieters in mijn prestaties tot hiertoe, maar wel een constant niveau in geleidelijk stijgende lijn.

Foto: Dario / ITU Media

Foto: Dario / ITU Media

Deze week staat in het teken van recuperatie voor de WTS in Hamburg, waar ik nog een keer alles wil geven alvorens een tussenpauze in te lassen voor de laatste wedstrijden van het seizoen.

Geplaatst op 17 juli 2013, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

