Opnieuw Belgisch kampioen!

Intussen is het alweer 2 weken geleden dat ik in Mechelen Belgisch kampioen ben geworden op de kwarttriatlon. Ondanks de voorsprong van een dikke 3 minuten was ik niet erg tevreden over mijn wedstrijd.  Het is natuurlijk wel moeilijk om als favoriete aan de start te staan en het gevoel te hebben dat je bij het eventuele missen van de nationale titel alleen maar als grote verliezer zal beschouwd worden. Dus je wil (en mag) die wedstrijd niet verliezen. En misschien heeft dat gevoel mij een beetje de das omgedaan? De dagen voor de wedstrijd leek het wel of ik zenuwachtiger was dan voor de Olympische Spelen. Daardoor geraakte ik moeilijk in slaap en was de kwaliteit van mijn nachtrust wat minder, maar dat kan niet de enige reden van deze mindere wedstrijd zijn. Ik stond niet met dezelfde ‘agressie’ aan de start als voor een ITU-wedstrijd (of zelfs de Zwintriathlon) waardoor ik wat verrast was van de snelle start en direct op achtervolgen aangewezen was. In de eerste meters lag ik te veel rond te kijken om te weten wie waar lag en dat kostte ook te veel snelheid en energie. Ik kwam bovendien nooit in mijn slagritme en kon mijn armfrequentie niet versnellen. Anderhalve week voordien kon ik daar in Knokke bij wijze van spreken nog mee spelen en achterom kijken om eventuele aanvalspogingen van achter mij op te vangen, maar in Mechelen lukte dat niet. Ik voelde me vrij energieloos. Paniek was er niet echt omwille van de achterstand, maar eerder omwille van mijn gevoel. Ik hoopte vooral dat het fietsen en lopen beter zou gaan.

Bart had me gevraagd snel te wisselen en in het begin zo hard mogelijk te fietsen omdat dat in ITU-wedstrijden ook gebeurt en een punt is waarop ik nog moet werken. Dus probeerde ik de achterstand zo snel mogelijk toe te fietsen, wat ook binnen de eerste kilometer gebeurde. Daarna heb ik heel de fietsproef tactisch bekeken: ofwel iedereen aan het werk te krijgen, ofwel een paar keer goed optrekken na de bochten of aanvallen en zien wat er gebeurde. Nadat Jolien Lewyllie en ik de aansluiting bij Sofie Hooghe, Amy Wolfe en Frone Wouters gemaakt hadden, kregen we de trein snel op de rails. Even was er paniek toen Frone het achterwiel van Jolien raakte en viel, waardoor we met vier verder moesten. Af en toe ontspoorde de trein, maar dat duurde nooit lang. Dankzij een goede samenwerking konden we een voorsprong van iets meer dan 3 minuten op de eerstvolgende dames nemen. Top 4 leek voor ons, de volgorde zou in het lopen bepaald worden.

Ik probeerde snel te wisselen, aan een goed tempo het lopen aan te vatten en te kijken wie er volgde. Gemakkelijker dan verwacht, liep ik een comfortabele voorsprong bijeen waardoor ik nooit echt tot op de limiet ben moeten gaan. Ik ben blijven lopen op mijn tempo en in de 2de loopronde kwamen we tussen de mannen terecht, die aan hun eerste loopronde begonnen. Aanvankelijk werd ik vooral voorbijgelopen tot ik op een moment dacht ‘Waarom niet eens proberen aan te pikken?’. Mijn tempo ging een beetje omhoog en ik kon zelfs opnieuw mannen inhalen. Ik kon ook al eens een teken van herkenning of ‘high-fives’ geven aan mijn supporters en genietend naar de finish lopen. Dat verklaart waarschijnlijk wel een trage 37-er op de 10km, maar de titel was binnen en dat was ook wel een opluchting!

Foto: Jan Verstuyft

Na het BK had ik wel wat twijfels over mijn frisheid en mijn deelname aan de WTS-finale in Auckland (NZL), maar intussen heb ik weer een goede trainingsblok afgewerkt en voel ik me opnieuw fitter. Het lopen was aan een boost toe door een pak minder loopkilometers in de weken na de Olympische Spelen en ik denk dat dit gelukt is! Zaterdag vertrekken we naar het Australische Runaway Bay om de laatste trainingen van het seizoen af te werken alvorens op 20/10 mijn seizoen af te sluiten in Auckland. Nog één keer alles geven en daarna even de riem eraf!

Geplaatst op 1 oktober 2012, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

