Scenario 1: juiste keuze gemaakt!

Eind maart en ik heb mijn derde wedstrijd van het seizoen er al opzitten. Ik had nooit gedacht dat ik zo vroeg op het seizoen met zo’n voldaan gevoel zou kunnen terugkijken op de afgelopen wedstrijden. Toen we mijn wedstrijdprogramma opmaakten, moesten we kiezen tussen ‘Scenario 1’ met 3 Continental Cups of ‘Scenario 2’ met één of maximum twee Continental Cups en een World Cup in Australië. Bart en ik hadden altijd al het beste gevoel bij ‘Scenario 1’ maar je zit altijd met twijfels van ‘Wat als…?’ Na veel wikken en wegen volgden we ons buikgevoel en gingen volop voor een goede ITU-ranking ten koste van een World Cup waar Olympische punten te verdienen waren. Vermits ik nog twee wedstrijden mag laten meetellen en nog vier Olympische puntenwedstrijden kan doen, heb ik sowieso nog twee wedstrijden over om mijn zwakste resultaten uit te wissen. Bovendien kan je met een goede ITU-ranking in aanmerking komen voor de Olympische ‘European new flag’-spot. Die gaat naar een atleet van een land dat nog geen Olympische spot heeft én het hoogst op de ITU-ranking (niet de Olympische!) staat. Ik kom nog altijd in aanmerking om via de Olympische ranking mijn spot te verdienen en omdat je de ‘new flag’ op één enkele wedstrijd kan verliezen, gaan we ook voluit voor de Olympische ranking. Om daarvoor te gaan, moet ik echter ook op de startlijsten van de World Triathlon Series (WTS) en World Cups in mei geraken. En daarvoor heb je een goede ITU-ranking nodig. Dus… cirkeltje rond: we gingen voor het minste risico en het meeste zekerheid met de drie Continenal Cups. Dankzij mijn 2de plaats in Kaapstad (62ste op ITU-ranking) pakte ik de ‘new flag’ al en door mijn 3de plaats in Port Elizabeth (46ste op ITU-ranking) verstevigde ik deze positie.

Op 31/3 deed ik nog mee aan de ETU Cup in Quarteira (Portugal), mijn laatste wedstrijd als voorbereiding op de belangrijke wedstrijden. Aangezien dit de Europese seizoensopener was en enkele toppers dit als de ideale voorbereiding voor het EK of de WTS van Sydney zagen, stond er een stevig deelnemersveld aan de start. Ik stelde een evenaring of verbetering van mijn 8ste plaats van 2011 (en stiekem een top 5) als doel.

De trainingen vooraf verliepen goed, maar de combinatie van de Portugese golven die mij niet lagen, de koude en de regen in de dagen voor de wedstrijd brachten mij wel aan het twijfelen. Toen een uur voor de wedstrijd de zon begon te schijnen en het parcours opdroogde, gebruikte ik dit als mentaal pepmiddel. Ik maakte mezelf wijs dat de zon speciaal voor mij kwam! 😉

Het zwemmen leek bij momenten niet op zwemmen, maar eerder op overleven in het woelige water. Na nog een schoolslagkick in mijn nek en wat getrek van een Spaanse verloor ik een beetje tijd in de 2dezwemronde, maar ik kwam toch nog in goed gezelschap uit de wisselzone. Eens op de fiets vormden we een groep in achtervolging op een kopgroep van vijf, een klein groepje van drie en nog eens twee dames. Onze groep bleef voortdurend op dezelfde afstand van de kopgroep hangen, maar kon wel de twee kleine groepjes opslorpen waardoor we met 13 op 1’ achterstand op het leidende kwintet binnenkwamen in T2.

Foto: Rudy Geens

Aileen Morrison (IRL) vloog de wissel uit, maar ik slaagde er (met wind tegen) vrij gemakkelijk in om tot bij haar te geraken. Ik moest me zelfs even inhouden en twijfelde wat ik zou doen: achter haar blijven of doorgaan op mijn tempo. Aileen en ik kennen elkaar van enkele gezamenlijke trainingsstages en toen ik even over haar ging, spraken we af dat we zouden samenwerken door elk om beurt op kop te lopen. Lang heeft dit niet geduurd omdat Aileen bij het keren in de andere richting een gaatje sloeg op mij. Als snel bleek echter dat we gemakkelijk drie van de vijf koplopers zouden inlopen. Dit gebeurde zelfs nog in de 1ste van vier looprondes. Door de ervaring met Aileen wist ik wel meteen waar mijn sterke punten lagen: wind tegen lag mij beter! Toen ik merkte dat Irina Abysova (RUS) alsmaar dichterbij kwam, maakte ik daar dan ook gebruik van. Abysova kwam over mij na 2,5 rondes maar ik klampte aan en moest me zelfs wat inhouden om niet direct terug over haar te gaan. Toen bleek dat ik op een kleine afdaling sneller liep, had ik twee plaatsen waar ik naar het einde toe kon toeslaan. Bij het ingaan van de 4de ronde hadden we wind tegen. Ik wist dat ik ofwel de kop aan haar moest laten, ofwel een gaatje moest pakken om haar niet de kans te geven achter mij te schuilen. Ik koos voor optie 2 en had ook een gaatje, maar niet groot genoeg. Abysova boog wel, maar kraakte niet. Vervolgens liet ik de kop weer aan haar om toe te slaan op sterk punt 2. Helaas… net voor de kleine afdaling op zo’n 400m van de finish kreeg ik een enorme steek in mijn middenrif waardoor ik gas terug moest nemen en Abysova wegliep van mij. Ineens maakte ik me meer zorgen over het behoud van de top 5 in plaats van te vechten voor de 4de plaats. Maar even snel als de steken opkwamen, verdwenen ze weer en vond ik mijn tweede adem. Ik voelde me ineens zo fris dat ik opnieuw aan de 4de plaats dacht en in de achtervolging op Abysova ging. Ze keek zelfs opnieuw achterom, maar de finish lag intussen iets te kort bij om haar opnieuw in te halen. Top 5 behaald, maar met een gevoel dat de 4de plaats haalbaar was. Maar goed, een wedstrijd is een strijd met je tegenstanders en je lichaam.

Dankzij dit resultaat klim ik naar de 44ste plaats op de ITU-ranking en moet er al heel wat gebeuren als ik de startlijsten van de belangrijke wedstrijden niet haal. De keuze voor Scenario 1 was dus de goede keuze! De volgende wedstrijden staan volledig in het teken van plaatsing voor de Olympische Spelen. Het wordt een zware klus maar om af te sluiten met een quote van Michael Jordan: ‘I can accept failure (wel euh…). Everyone fails at something. But I can’t accept not trying!’

Geplaatst op 4 april 2012, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

