Yokodrama…

Voilà, het 2de deel van onze Azië-trip zit erop! Jammer genoeg kan ik er niet echt tevreden op terugkijken maar met 2 fietsparcoursen die me absoluut niet lagen, een verkoudheid en een lichaam dat stilletjes aan aan rust toe is, heb ik er misschien wel het beste uitgehaald wat erin zat.

Mijn 28ste plaats in Yokohama (JPN) was dan wel mijn 2de beste WCS-resultaat tot hiertoe maar de manier waarop dit tot stand kwam, stemt me tot gemengde gevoelens. Enerzijds omdat er zoveel meer in zat en anderzijds omdat deze wedstrijd (na Peking) zaken aan de oppervlakte brengt, waarop ik deze winter kan en moet gaan werken.

Mijn zwemprestatie was ok, maar niet uitzonderlijk. Wel uitzonderlijk in de zin van een ‘negative split’. Startende naast Kerry Lang (GBR, één van de topszwemsters in het WCS-circuit) heb ik geprobeerd niet te snel te starten. Na het gebruikelijke gevecht aan de eerste boei vond de enige Amerikaanse deelneemster in het veld (check start list…) het ook nog nodig mij met mijn hoofd onder te duwen waardoor ik minstens 5 plaatsen verloor, maar dit keer had mijn revanche wel effect. Ik bleef heel de 1ste ronde naast haar zwemmen en ze heeft haar handen verder thuisgehouden 🙂 . Door mijn tragere zwemstart kwam ik wel pas als 50ste door, maar daardoor had ik in de 2de zwemronde nog genoeg energie over om uiteindelijk als 35ste uit het water te komen.

Foto: Jul Clonen

In de wissel werd door enkele Japanse coaches duidelijk gemaakt dat we niet ver achter Nicola ‘fietskanon’ Spirig (SUI) zaten. Onze groep zette een succesvolle jacht op het trio met Spirig in, waarna het gat op de kopgroep gedicht werd. Ideaal scenario denk je dan, maar dat was buiten het technisch parcours gerekend. Het was voortdurend afremmen, bochten nemen en weer optrekken, not (yet) my cup of tea! Toen halverwege de voorlaatste ronde de laatste versnelling richting kopgroep ingezet werd, moest ik een gat laten. Voordien reed ik de gaten toe, maar dit was er één te veel. Een combinatie van verkeerde timing van drinken, fietsbehendigheid en een versnelling vooraan. Ik kwam dan ook slechts als 49ste met een achterstand van 52” helemaal alleen de wisselzone binnen.

Gezien mijn verkoudheid startte ik behoudend aan het lopen maar toen ik zag dat ik gemakkelijk op de vorige lopers inliep, kon ik gelukkig terug wat motivatie vinden om vol te houden. In tegenstelling tot vele anderen had ik weinig last van de warmte en vochtigheid en kon ik stelselmatig aan een inhaalrace werken. Met een 22ste looptijd liep ik nog van de 49ste naar de 28ste plaats.

Tevreden van mijn doorzettingsvermogen en inhaalrace maar verder niet echt content, want er had zoveel meer in gezeten! Net als in Peking beslissen enkele pietluttige seconden over het verdere verloop van de wedstrijd. Anderzijds brengt die 28ste plaats wel extra Olympische punten op voor de 1ste ITU-selectieronde en heb ik uit de laatste 2 wedstrijden lessen kunnen trekken, die mij in de winter aan het werk moeten zetten om volgend jaar weer sterker voor de dag te komen. Dat noemen ze af en toe eens met je hoofd tegen de muur lopen, zeker?!

Ik moet bekennen aan de coaches: had men mij aan het begin van dit seizoen mijn behaalde resultaten voorgelegd, ik had ervoor getekend! Dat ik in 2011 de BOIC-norm al zou halen, zou eerder een verrassing geweest zijn. Ik ben nog volop in mijn ‘triatlongroei’ en heb tijd nodig. Tijd om te leren, die ik mezelf misschien wel veel te weinig gun… Het mooiste compliment was misschien wel de blik van Vanessa Fernandes (POR, vice-Olympisch kampioen en één van de succesrijkste triatletes ooit in het ITU-circuit) toen Jul haar vertelde dat ik nog maar 2-3 jaar echt met triatlon bezig ben. Te onthouden als motivatie! Graças, Vanessa 🙂

Geplaatst op 20 september 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

