27ste op Olympisch parcours in Hyde Park

Op 1 jaar voor de Olympische Spelen worden in Londen allerlei test events gehouden, waaronder afgelopen weekend voor triatlon de 5de WCS-etappe van 2011.  De bedoeling van een test event is uiteraard dat alles geörganiseerd wordt zoals het zou moeten zijn in 2012. Met het zwaarst bezette deelnemersveld sinds Peking 2008 én een bezetting die zwaarder zou zijn dan Londen 2012 (er mogen maximum 3 atleten per land starten, nu stonden er bv. voor Australië 7 dames aan de start) was dit een ware uitdaging. Bovendien keek ik ernaar uit op het Olympische parcours te mogen starten.

Een uur voor de wedstrijd werd aangekondigd dat de watertemperatuur 19,7°C bedroeg en we dus met wetsuit zouden zwemmen. Tijdens het klaarzetten van de wissel hoorde ik hier verschillende atleten over klagen. Op een half uur voor de wedstrijd, net toen ik mijn wetsuit aangetrokken had, kregen we te horen dat wetsuits toch niet toegelaten waren. Vreemde herroeping!

Als 55ste mocht ik het startponton op. In plaats van aan te schuiven bij de links geplaatste groep, sloot ik aan langs de rechterkant. De linkse groep kon weliswaar in rechtere lijn naar de eerste boei zwemmen, maar ik hoopte zo te vermijden plat gedrukt te worden door de groep die van rechts naar de boei zou komen. Het bleek geen slechte beslissing. Ik kon vrij zwemmen naar de boei op 330m en zat in goed gezelschap. Omdat we nu maar 1 ronde moesten zwemmen, was het een lange rechte lijn naar de volgende boei. In het begin van die rechte lijn zat ik echter achter iemand die naar mijn gevoel te traag zwom, maar ik vond geen uitweg. Mogelijk verloor ik hier de aansluiting met de voorgaande groep. Ik had ook amper gevoel in mijn benen door de koude, maar kwam uiteindelijk nog in gezelschap van grote namen uit het water.

Foto: Jan Verstuyft

Na T1 zag ik een groepje met o.a. Emma Jackson (AUS, 2de op WCS Hamburg) rijden. Met mijn voeten nog op mijn schoenen trapte ik zo hard ik kon om de aansluiting te maken. Later kwam een achtervolgend groepje met Barbara Riveros (CHI, WCS-leider) aansluiten. We hadden ongeveer 1’ achterstand op de kopgroep, maar met Riveros in de groep wist ik dat er alles aan gedaan zou worden om vooraan te geraken. Onze achterstand bleef tot halverwege het fietsen vrij constant, maar daarna konden we steeds dichter komen om op een dikke halve ronde van T2 de aansluiting te maken. Ik probeerde op dat moment vooraan in onze groep te zitten zodat ik niet achteraan de groep van 59 dames kwam te zitten.

Foto: Jan Verstuyft

Ik kwam ongeveer in het midden van de groep T2 binnen, maar door een slechte wissel kwam ik pas achteraan T2 uit. Ik zag alles bij elkaar voor me lopen, maar besloot gecontroleerd aan het lopen te beginnen. Het tempo lag natuurlijk wel hoog, maar ik probeerde te voorkomen mezelf op te blazen. Na 1 loopronde had ik al een aantal atleten ingehaald en kwam ik in een goed loopgroepje terecht, waarbij we elkaar op een hoog tempo konden houden en nog een pak anderen, waaronder een aantal toppers, konden passeren. In de laatste rechte lijn kon ik Kyomi Niwata (JPN, in de running voor haar 4de OS) nog kloppen in de sprint, maar zag te laat dat Elizabeth May (LUX, vice-Europees kampioen 2009) ook kwam aanzetten en werd dus op mijn beurt nog door haar geklopt.

Ik werd 27ste, mijn beste resultaat ooit in een WCS. Op voorhand wist ik niet wat te verwachten omdat er echt een top deelnemersveld aan de start stond. Ik wou minstens met wat WCS- & ITU-punten naar huis gaan, maar wist niet of ik mijn vorige 3 WCS-resultaten kon verbeteren. Mijn WCS-evolutie (41ste –> 33ste –> 30ste –> 27ste) gaat in de laatste wedstrijden per 3 plaatsen, maar ik bekijk de laatste sprong wel als een grotere sprong dan de vorige. Dit is voor een groot deel te danken aan het feit dat alles voor T2 samenkwam, dus ik weet dat ik verder op het zwemmen moet werken. Ik weet hoe ik sneller moet zwemmen en op training lukt me dat aardig, maar in wedstrijd nog niet. Ik denk dat ik de sleutel in handen heb, nu alleen nog het sleutelgat zoeken om de deur te openen 😉

Geplaatst op 9 augustus 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

