Even toe aan rust…

Mijn valiezen stonden een week na het EK opnieuw klaar. De bestemming lag nu weer over ’t water. Daarmee bedoel ik niet Antwerpen-Linkeroever, maar het Canadese Edmonton waar op 10 juli de 4de World Cup van 2011 plaatsvond. Opnieuw een lange reis en een uurverschil van 8u voor de boeg. Sinds de World Cup van Monterrey had ik er vertrouwen in dat ik dat kan verteren, maar de vermoeidheid van de eerste seizoenshelft begon te wegen. Hoewel de trainingen na het EK nog goed gingen, gaf mijn lichaam toch enkele tekens dat het minder snel herstelde van de geleverde inspanningen en al het reizen. Bij elke inspanning gingen mijn benen snel in verzuring, maar ik probeerde dit te relativeren en me nog 1x op te laden met 3 wedstrijdloze weekends en wat extra rust (en trainingsweken) in het verschiet. Nog een keertje knallen en dan even in België zijn. Ik keek ernaar uit om met een goed gevoel te pauzeren.

Vermits ik een laag startnummer had (#8) kon ik snel mijn startplaats kiezen. Ik sloot aan bij de toppers en stond 4de van links. Met Kathy Tremblay (CAN) en Kyomi Niwata (JPN) sprak ik af niet te ‘vechten’, althans dit te proberen. Na de start kwam ik echter al snel klem te zitten en besloot ik over Tremblay te jumpen om meer aan de buitenkant te kunnen zwemmen. Intussen was mijn startsprint onderbroken en kwam ik in het pak terecht. Tegen het einde van de eerste zwemronde ontstond er net voor mij een gaatje. Ik kon nog juist terug aansluiting vinden in het begin van zwemronde 2, maar moest daarna lossen. In Pontevedra kon ik gemakkelijk van groepje naar groepje zwemmen, maar nu voelden mijn armen enorm leeg en zwaar aan (gevolg van het dragen van de wetsuit?). Ik kon mijn armritme niet versnellen en het gat niet opnieuw toezwemmen. Ik voelde geen greintje energie in mijn lichaam en kwam 15-20” te kort om mee te zijn met de kopgroep.

Zwemstart: 4de van rechts, (c) Rich Lam / ITU Media

Na T1 (transition 1) zag ik tegen mijn verwachting in dat er toch nog een aantal belangrijke namen in mijn fietsgroep zaten. Dat gaf me nieuwe moed om door te blijven gaan. Ondanks een fietsparcours met een helling van 12% en de koude wind in de afdaling ging mijn fietsen veel vlotter dan het zwemmen. Ik deed regelmatig mijn deel van het kopwerk en ondanks de achterstand die in het begin groter werd, konden we tegen T2 naderen tot op een 20-tal seconden. Bij het binnenkomen van T2 zag ik Helle Frederiksen (DEN) uit de kopgroep nog staan in de wisselzone. Dat gaf me opnieuw wat extra motivatie om aan een inhaalrace te beginnen.

Na Ashleigh Gentle (AUS, wereldkampioene bij de juniors) liep ik de wisselzone uit. Ik wist goed dat Gentle een loopkanon is en dat ik me zou opblazen door haar te proberen volgen. Na 500m kwam Niwata bij me lopen en kon ik bij haar aanklampen, net zoals een maand eerder in Madrid. In haar zog kon ik een aantal mindere loopsters uit de kopgroep passeren, maar in de 2de loopronde moest ik bij Niwata’s tempoversnelling passen. Ik kwam alleen te lopen en probeerde me te richten op een groepje voor me, dat liep voor plaats 5 tot 10. Helaas viel mijn tempo terug en geraakte ik niet dichter. In de laatste halve loopronde probeerde ik Flora Duffy (BER) nog te pakken, maar ik standde op 7” van haar op de 14de plaats.

Het zou leuk zijn als ik in Londen (ipv Montréal) een gelijkaardige pijl kan volgen 🙂

Ik ga mijn seizoenspauze met gemengde gevoelens in omdat ik bewezen heb dat ik een mooie progressie gemaakt heb, maar ook een aantal kansen gemist heb. Als ik de piekvorm van Monterrey te pakken had in Pontevedra of Edmonton, dan had ik nu een grote stap dichter bij Londen (en een welgekomen profcontract bij Bloso) gestaan. Dat maakt het voor mij moeilijk om een ‘tevredenheidsnorm’ te hanteren voor mijn resultaten in Pontevedra en Edmonton. Dit zijn heel mooie prestaties, maar de lat ligt hoger. Anderzijds ben ik ook nog maar 3 jaar bezig met triatlon en moet ik alles op zijn tijd laten komen. Het zou leuk zijn als Londen 2012 daarbij komt! Dat doel verandert op dit moment niet. Ik neem nu een weekje rust om binnen enkele weken met volle moed het 2de deel van het seizoen aan te vangen.

Tot binnenkort!

Geplaatst op 13 juli 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

