Weer op het juiste spoor!

De dag na Brasschaat bleek dat ik toch op de startlijst van de WCS in Madrid geraakt was. We hadden net voor het weekend beslist om Kitzbühel mee te doen, ondanks dat dit slechts 6 dagen voor het EK viel. We wilden zo mijn kansen voor de WCS verder in het seizoen staande houden. Ondanks de zware ontgoocheling in Brasschaat hebben we toch beslist om naar Madrid te gaan, Kitzbühel te schrappen en dan rustig naar het EK toe te werken.

Eens die beslissing genomen was, was het belangrijk om me over de wanprestatie van Brasschaat heen te zetten. Dat was niet gemakkelijk, want ik wist niet helemaal zeker hoe het kwam dat ik daar zo slecht gelopen had. De dagen voor Madrid waren niet gemakkelijk. Ik probeerde me er over te zetten, maar ergens bleven de twijfels wel wat hangen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen!

Ik mocht als 48ste op het ponton en had verwacht in het midden te moeten plaatsnemen. Er was echter vrij veel plaats aan de rechterzijde en ik besloot daar mijn startplaats te nemen, naast Emma Snowsill (AUS, regerend Olympisch kampioene). Op het filmpje van de ITU (klik hier) is duidelijk te zien dat ik goed weg was, maar daarna wist ik niet goed te kiezen tussen een groep links en rechts van mij. Die twijfel kostte me iets te veel tijd waardoor ik het gevoel had helemaal laatst te liggen bij het naderen van de eerste boei. Daardoor lag ik wel uit de traditioneel zware Madrileense wasmachine. Ik zag het graag gebeuren, want ik kon zo al enkele plaatsen terug goedmaken. Jammer genoeg kwam ik net te kort en scheurde het pak juist voor mij. Doordat mijn badmuts niet in mijn boks belandde, verloor ik in de wissel nog enkele belangrijke seconden. Uit vrees voor een 15”-penalty nam ik even de tijd dit foutje te corrigeren.

Ik 5de en Emma Snowsill 6de van links (c) Jul Clonen

Ik kwam in een 4de fietsgroep terecht, maar de namen van mijn compagnons gaven me het gevoel toch niet zo heel slecht gezwommen te hebben: Carole Péon (FRA, vice-Europees kampioene 2010), Kathy Tremblay (CAN) en Elizabeth May (LUX, vice-Europees kampioene 2009) zijn niet van de minste!

Met ons groepje raapten we redelijk wat slachtoffers van de berg (12% over 400m), die 8x overwonnen moest worden, terug op. In de laatste ronde sloot een achtervolgend groepje met de sterke fietster Haug (GER) aan en bij het naderen van de wisselzone konden we nog net de aansluiting maken met de (grote) groep met o.a. Emma Snowsill. Doordat de tijd te kort was om me nog naar voor te werken, kwam ik wel als laatste de wissel binnen. 

(c) Jul Clonen

Bij de start van de loopproef hoorde ik de speaker zeggen ‘Emma Snowsill… and also Katrien Verstuyft is in that group’. Meer heb je niet nodig om even vleugels te krijgen. De eerste meters voelden mijn benen, net als in Brasschaat, echter niet zo fris aan, maar ik probeerde toch aan te pikken bij een groepje. Dat lukte! Al snel zat ik samen met o.a. Péon en Tremblay. Ideaal om in het spoor te volgen! Na enkele honderden meters kwam ik op kop. Ik wou niet dezelfde fout maken als in Monterrey door de kop te nemen maar toen ik aan het keerpunt zag dat ik het merendeel van het groepje eraf gelopen had, ging ik gewoon door. Even dacht ik Haug en Dittmer (GER) te kunnen inhalen, maar na een tijdje werd dat gat opnieuw groter. Toen ik achter mij stappen hoorde naderen, besloot ik af te wachten en aan te pikken. Dit lukte en zo kon ik me toch verder blijven optrekken aan andere loopsters. Wij liepen met ons groepje voor de 27ste plaats. Ik moest echter passen op de eindversnelling van de anderen. Ik werd 30ste, mijn eerste top 30 in een WCS.

Vooraf had ik mijn doel gesteld op minstens top 40 (= WCS-punten) en hopelijk top 30. Ik denk wel dat het nog beter kan. Mijn loopprestatie is top 20 waard (huidig wereldkampioene Emma Moffatt (AUS) liep slechts 20” sneller), maar ik moet enkele seconden beter in het zwemmen. Dat kan een 2-3’ schelen in het fietsen. Alles zit dicht op elkaar en met de nodige zwemtrainingen moet het lukken om dit kloofje te overbruggen. Er is al zeker progressie sinds vorig jaar, hopelijk kan ik nog een sprongetje maken!

Geplaatst op 8 juni 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. 5e van links zul je bedoelen !
    Geweldige prestatie, je komt er wel 🙂

Geef een reactie

