Belgisch ploegenkampioen & topresultaat in World Cup Monterrey (MEX)

Op 1 mei behaalden we met Atriac de Belgische kampioenstitel, zowel bij de dames als bij de heren. Wij hadden met onze ploeg meer dan 5’ voorsprong. Het was dus een vrij gemakkelijke overwinning voor Eline De Smedt, Ilse Geldhof, Amy Wolfe en mezelf.

(c) Eddy Senecaut

Een overwinningsfeestje heb ik niet echt kunnen houden, want de volgende ochtend stond ik in Zaventem klaar voor een lange reis richting Monterrey (Mexico). Op zondag 8/5 stond mijn 2de World Cup op het programma . Ik had na Quarteira 3 weken goed kunnen trainen. Alles liep perfect en op het BK ploegen voelde ik al dat de (loop)beentjes goed waren. En… ik had nog een herstelweek tegoed om uitgerust aan de start te staan.
 
Oorspronkelijk zouden we om 9u starten maar omwille van de warmte werd het 8u, dus om 5u opstaan. Ik ben geen ochtendmens, maar op aanraden van Bart bleef ik in een vroeg ritme: vroeg gaan slapen en vroeg opstaan, wat dankzij de jetlag geen probleem bleek. Bij het opstaan op de wedstrijddag voelde ik me dus wakker genoeg om aan de wedstrijd te beginnen.
Dankzij een goed gekozen plaats bij de line-up en een goede start keerde ik op 400m in 20ste positie. Daarna viel ik wat terug, maar bleef ik gelukkig nog in contact met de belangrijkste groep. Tijdens het fietsen zat ik dan ook in het grote peloton, waarbij enkel de latere winnares Haskins (USA) wist voorop te blijven. Ik hing achteraan de groep “aan de rekker”. Niet omwille van een slechte fietsconditie, maar eerder omwille van een beetje weinig durf op de fiets op een vrij technisch parcours. Voor en achter mij gebeurden enkele valpartijen, maar ik wist hieraan te ontsnappen.
Als laatste van het 50-koppige peloton ging ik de wisselzone in maar dankzij een goede wissel kon ik snel tot in de “chasing group” lopen. Tot mijn verrassing haakten enkele goede loopsters af, maar ik kon attent meeschuiven in ons groepje. De eerste 3 rondes kon ik gemakkelijk (nu ja…) meelopen. Bij aanvang van de 3de ronde liep ik onverwacht zelfs even op kop van ons groepje. In de 4de ronde kreeg ik het moeilijk. Ik zag dat Ueda (JPN) alles op een lint trok. Zij zou op 6” van Haskins stranden. Ik kon uiteindelijk Maaike Caelers (NED) terugpakken in de sprint, waardoor ik nog net uit de greep bleef van Rebecca Robisch (GER) en Emmie Charayron (FRA) en 8ste werd.

(c) Rich Cruse

Ik wist even niet wat me overkwam met dit resultaat op amper 41” van de winnares. Dit was zonder twijfel mijn beste wedstrijd ooit en het resultaat van een winter goed trainen. Ik heb mezelf verrast en mijn grenzen weer een beetje verlegd. Ik wist dat het na Antalya en Quarteira nog beter kon en vooral moest, maar toch sta ik ervan versteld dat het zo vroeg op het seizoen al zo goed gaat. We hebben uit deze wedstrijd ook enkele interessante punten ontdekt, waarop gewerkt zal moeten worden. Hopelijk kan ik daardoor nog een stapje beter en zit een Olympische BOIC-norm er dit jaar misschien in!
Na Quarteira kwam ik de top 100 binnen en toen werd het volgende doel top 70. Ik had niet verwacht dat het zo snel zou komen: 63ste, een plaats die me meer zekerheid geeft over deelname aan de World Championship Series  en World Cups (jawel, ik stond aanvankelijk op de wachtlijst voor Monterrey!).
 
Mijn volgende wedstrijd is de ETU Cup in Brasschaat (29/5), met ook wel enkele sterke namen. Daarna is het uitkijken: WCS Madrid op wachtlijst, WCS Kitzbuehel mogelijk op startlijst maar niet gepland omdat het op 6 dagen voor het EK valt. De komende weken zullen moeilijke beslissingen genomen moeten worden.
Geplaatst op 16 mei 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

