3/04/2011 – ETU Cup Antalya (Turkije): Jerommeke trekt wetsuit kapot…

Dit weekend stond mijn eerste wedstrijd op het programma. Andere jaren startte ik mijn seizoen in Geel, waar ik me telkens nog wat kon testen alvorens aan de belangrijke races te beginnen. Nu moest ik al meteen aan de slag in een ETU cup. Ik had me wel al een paar keer kunnen testen in een duatlon en enkele veldlopen, maar de eerste triatlon van het seizoen bracht toch wel wat extra zenuwen met zich mee.  Regen, wind en golven die ervoor zorgen dat ik tijdens de parcoursverkenning bijna terug op mijn hotelbed aanspoelde, wakkerden de zenuwen nog wat extra aan.

Ik mocht als nummer 5 van start gaan, wat inhoudt dat ik van alle deelnemers als 5de in de ITU-ranking stond. Top 5 was volgens mij dan ook een terechte ambitie.

Bij het kiezen van onze startplaats zorgde ik ervoor in de buurt van trainingspartner Aileen Morrison (IRL) en Charleville-clubgenote Mari Rabie (RSA) te staan. Zij waren de te volgen zwemmers, dus bestudeerde ik goed hun brilletje en kon ik zo Rabie gemakkelijk herkennen tijdens de 2de zwemronde. Ik kwam in de kopgroep mee uit het water. Dat zag er goed uit, maar blijkbaar moet ik in Turkije telkens wel iets voorhebben dat me belet om in het fietsen mee te zijn (zie vorige verslagen). Kon ik me bij de vorige keren misschien zelf nog iets verwijten, dan was dit nu echt brute pech hebben: bij het opentrekken van mijn wetsuit scheurde mijn lint af. Mijn rits openkrijgen zonder hulp van buitenaf, lukte niet. Slachtoffer van dienst werd een Turkse official in de wisselzone. Normaal word je uitgesloten voor hulp van buitenaf maar vermits de Turken het toch niet zo nauw namen met organisatie en regels, hoopte ik dat ze (met een beetje medelijden) mij niet zouden diskwalificeren. Nu ja, het was dat of de wedstrijd staken of… met de wetsuit op de fiets springen misschien?

Eens op de fiets zag ik de kopgroep niet zo heel ver voor me uitrijden, wat bevestigt dat ik er zeker had bijgezeten. Na 1,5 ronde jagen met een Russische ‘wieltjeszuiger’ kwam de 2de groep bij ons aansluiten. Als je hun zwemtijden bekijkt, had ik nooit in die groep verzeild mogen geraken. Het had echter geen zin om bij de feiten te blijven stilstaan. Met een 5-tal actieven en een hele rits anderen in ons wiel bleven we de jacht voortzetten om het verschil met de kopgroep niet te hoog te laten oplopen. Ik vertrouwde immers op mijn loopkwaliteiten om nog een inhaalrace te doen en mijn Antalya-trip toch nog iets van waarde mee te geven.

Met 1’10” achterstand begonnen we aan het lopen. Anne Haug (GER) liep vanuit onze groep naar een 3de plaats dankzij de sterkste run van alle deelnemers. Gezien haar zwemtijd had ik nooit bij haar in de fietsgroep mogen zitten. Met behoud van mijn zwemvoorsprong had ik dus best wel in haar buurt kunnen eindigen. Mijn lopen was goed, maar ik miste naar mijn gevoel nog wat competitieritme. Pas in de 3de ronde schoot mijn loopmotorke op gang. Op volle snelheid werd ik nog even gehinderd door een Spaanse die me bij de bevoorrading de pas afsneed en tegen de grond ging (niet door mijn ‘duwtje’… dat was om mezelf te redden van een kennismaking met het Turkse asfalt 🙂 ), maar ik liep wel nog van de 19de naar de 11de plaats (in de sprint geklopt voor een top 10).

Ik kan dit verslag niet beter afsluiten met de woorden van mijn trainer: “prestatie goed, resultaat valt tegen”. Met top 8 had ik al ineens de EK-norm gehaald en met een 4de of 5de plaats had ik dankzij een grotere sprong net niet in de top 100 van de ITU-ranking gestaan (nu van 144 naar 127ste).

Tot slot toch nog een tip: check eens goed het lint van je wetsuit. De mijne was door een ‘overload’ aan stikkingen zodanig geperforeerd dat het afscheurde (wetsuit zelf was nog nieuw!) of… zou die nieuwe krachttraining nu zoveel effect hebben? 🙂

Inmiddels heeft de schoenmaker er een stuk afgeknipt en op een veel betere manier genaaid (met dank aan ons mama, die op het idee kwam om naar de schoenmaker te gaan!).

Mijn wetsuit en ik zijn alleszins klaar voor revanche deze zaterdag in Quarteira!

Geplaatst op 6 april 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

