Vooruitblik 2011

Ik sta aan de vooravond van de eerste wedstrijden van 2011. De conditie is er, de topconditie proberen we verder op te bouwen naar later in het seizoen. De zenuwen zijn er ook! Niet alleen omdat het direct om ETU-wedstrijden gaat, maar ook omdat 2011 een belangrijk jaar wordt in functie van het Olympische jaar 2012. Dit seizoen zal dus volledig in het teken van de selectie voor Londen 2012 staan.

Tot oktober 2010 had ik een voorlopige spot op de Olympische simulatie van de ITU. Dan kwam er een stressfractuur met 3 wedstrijdloze maanden en speelde ik die spot en een 50-tal plaatsen op de ITU-ranking kwijt. Ik heb nog wel wat plaatsen goed kunnen maken met vooral mijn winst in Eilat, maar niet voldoende om zeker te zijn van startplaatsen in de WCS- & WC-races, waar de Olympische punten te winnen zijn. Bovendien worden de punten van de ranking per 1 januari met 2/3 verminderd, waardoor het gemakkelijker is om in januari-februari grote sprongen te maken. Als Europeaan ben je dan verplicht de wereld rond te reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland of Zuid- Amerika. Of… ervoor zorgen dat je in de winter een goede trainingsbasis legt om een stap hoger te springen en een lang en zwaar seizoen goed door te komen.

Wij hebben voor dat laatste gekozen. In de periode januari-maart ben ik in totaal 5 weken op stage geweest. Ik heb er kunnen trainen in beter weer, met goede trainingspartners en heb er veel geleerd! Hoe heb ik dit klaargespeeld? Wel… ik ben geen profatleet, maar wel een amateur die sinds september gestopt is met werken om voor de volle 100% de concurrentie te kunnen aangaan met de echte profatleten. Dit kan ik alleen maar doen met de volle steun van mijn ouders, de VTDL en Atriac (Stad Antwerpen, Comap, GMAN, Uplace & AA Drink)! Ik ben hen dan ook heel dankbaar voor het vertrouwen en de kans die ze mij geven!!!

Dit is in elk geval een kans die ik nu moet nemen. Mislukt het, dan kan ik me in elk geval de rest van mijn leven niet verwijten dat ik het niet gewaagd heb! Af en toe moet je risico’s durven nemen om een doel na te streven, met ook de eventuele kans op een mislukking. Wie niet waagt, niet wint! Ik ga er in elk geval voor!

Mijn lichaam moet zich wel even aanpassen aan dat fulltime trainen, maar ik denk wel dat ik (ook door de extra rust en het wegblijven van blessures) weer een stap vooruit gezet heb. De concurrentie heeft echter niet stilgezeten en het gevolg van de intensieve trainingswinter is dat ik op dit moment weer teruggezakt ben in de ranking (ITU-ranking geeft in het begin van het jaar echt een vertekend beeld, WTA-systeem waarbij je je punten van een bepaalde wedstrijd pas een vol jaar later verliest, zou rechtvaardiger zijn). De opdracht is dus in de eerste wedstrijden voldoende punten te sprokkelen om zo snel mogelijk startrecht te krijgen in de WCS- & WC-races.

Ik hoop alavst op 8/5 aan de start van de World Cup in Monterrey (Mexico) te staan. Dat hoop ik ook voor de WCS in Madrid op 4/6, maar de kans is bestaande dat mijn ranking bij het opmaken van die startlijst nog niet voldoende zal zijn. Misschien moeten we wel een plan B voorzien om de WC/WCS-races daarna niet in gevaar te brengen? Ik zou het immers doodjammer vinden mijn kansen niet voluit te kunnen verdedigen. Ik weet dat ik op dat niveau thuishoor (heb ik vorig jaar getoond), maar ik moet het alleen kunnen bewijzen. Hopelijk komt in dat opzicht 2012 niet een jaar te vroeg of… ben ik een jaar te laat aan triatlon begonnen?!

Bovenop de ITU-criteria moeten we uiteraard nog voldoen aan de BOIC- normen! Die zijn zoals gewoonlijk vrij zwaar, maar niet onhaalbaar. Ik ga op dat vlak zeker de uitdaging aan!

Hopelijk kan ik dan eind mei 2012 zeggen dat ik in mijn opzet geslaagd ben! Duimen alvast voor de komende wedstrijden! Ik heb er alleszins zin in!

Tot slot ook nog een bedankje aan Running Planet en Adidas Eyewear (Silhouette BeNeLux) die mij sinds dit seizoen ook materieel ondersteunen. Ook mijn Franse club, Charleville Triathlon Ardennes, geeft me de kans om verder te blijven bollen op mijn fiets!

Net voor aanvang van het nieuwe seizoen scheurde mijn favoriete badmuts. Ik zal mu dus voor Londen moeten plaatsen als ik een nieuwe wil kopen 😉

Geplaatst op 31 maart 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

