5/3/2011 – Duatlon Fuente Alamo (Spanje): stage met een goed gevoel afgesloten!

Januari en februari 2011 stonden volledig in het teken van trainingsstages: 2 weken Aguilas met de Ierse ploeg, 1 week thuis, 1 week Monte Gordo met de VTDL, 1 week thuis en terug 2 weken Aguilas met de Ierse ploeg. Best een zware periode, die ik met een positief gevoel kon afsluiten.

Op het einde van onze tweede stage in Aguilas stond er een duatlon op het programma. Deze wedstrijd vond plaats in Fuente Alamo, op een uurtje rijden van onze stageplaats. Dit zou een interessante test worden om te zien waar ik op dit moment sta, maar anderzijds waren mijn benen ook vrij vermoeid van de vele trainingen. Op weg naar Fuente Alamo lag ik dan ook al bijna te slapen in de auto.

De tegenstand was ook niet van de minste: Ainhoa Murua (ESP, top 10 op verschillende World Series), Aileen Morrison (IRL, 3de World Series in Hamburg en trainingspartner) en Radka Vodickova (CZE, winnares van verschillende ETU’s en 3de World Cup Holten). Ik stelde me dus niet direct de illusie van top 3, maar ik zou (ondanks de vermoeidheid) mijn vel wel duur verkopen.

Mijn doel bestond erin om niet alleen te moeten fietsen op het heel winderige parcours, dus moest ik meelopen met bovenvermelde toppers. Boven mijn verwachting slaagde ik erin de eerste wissel in de kopgroep van 4 te bereiken met een gemiddelde snelheid van 17,1km/h voor 7,13km (Garmin-gegevens) op een parcours met acht 180°-keerpunten. In de lange wisselzone had ik moeite mijn wagonnetje nog aan te klampen, maar ik had uiteindelijk niet alles gegeven om het dan in de wissel toch nog te verliezen. In mijn eerste duatlonwissel ooit slaagde ik erin als tweede te wisselen. Tot mijn verbazing waren Murua en Aileen bij het uitkomen van de wissel nog achter mij. Aileen geraakte niet direct in haar schoenen en moest daardoor lossen (een fout die ik ook wel al gemaakt heb op mijn 1ste EK in Holten). Murua en Vodickova duwden dan ook stevig door om Aileen geen kans te geven nog terug te komen. Nadat ik de klik in mijn hoofd had gemaakt om mee tegen mijn trainingspartner te fietsen, kon ik even mee ronddraaien. In het lopen was ik echter vrij diep gegaan, waardoor ik een gaatje liet vallen en ik het volgende slachtoffer van dit ijzersterke duo werd. Murua zag het gaatje en maande Vodickova aan door te duwen. Weg waren ze, maar ik had het gevoel dat de afstand tussen ons daarna vrij constant bleef. We weten dat de eerste fietskilometers altijd hard gaan om de schifting te maken en dat daarna alles wat ‘stiller’ valt. Ik weet dus ook waarop ik moet trainen.

Hoeveel ik nu eigenlijk echt verloren heb in de fietsproef, ga ik niet weten. Na de eerste ronde ben ik uitgegleden op een rondpunt en verspeelde ik zeker een minuut met een geblokkeerde ketting. Toen ik terug kon beginnen fietsen maakten de Ierse/Belgische supporters (coaches & mede-atleten die niet meededen) me erop atent dat Aileen net gepasseerd was. Ik zag haar op zo’n 20m voor me rijden en met nog 2 ronden te gaan had het leuk geweest dat we samen konden werken. Helaas had Aileen geen vermoeden waar ik zat en heb ik haar pas op een halve ronde voor het einde kunnen inhalen. We hebben dan even goed samengewerkt, maar intussen was een echte duatlete (EK/WK-deelneemster) ons op de fiets voorbij gesneld (niet altijd even sportief, want ik zag ze stayeren bij een auto). Aileen kon na de 2de run nog tot op 4″ van het podium finishen. Mijn 2de run was iets slechter. Achteraf bekeken had ik me misschien meer in Aileen moeten vastbijten en er niet bij nadenken dat ze een wereldtopper is, maar dat is dan ook weer een les.

Ik was dus 5de maar ondanks deze plaats, hou ik er een goed gevoel aan over. Na wat gesukkel met ziek zijn en trainingen die daardoor niet altijd gingen zoals ik wou, was dit wel een opsteker en goed voor het vertrouwen.

Uitslag: http://www.conxip.com/resultados/2011DUATLONALAMOABSOLUTAFEMENINA.pdf

Geplaatst op 19 maart 2011, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

