18/07/2010 – WCS Hamburg (Duitsland): Langzaam klim ik naar de kopgroep

Ondertussen is er weer bijna een week voorbij sinds mijn deelname in Hamburg. Het was een enorm sfeervolle wedstrijd! Na Madrid wist ik dat de organisatie van de World Championship Series (WCS) top is, maar in Hamburg stond wel nog een pak meer volk langs de kant. Er zouden in totaal zo’n 13 000 atleten deelgenomen hebben in Hamburg (zowel zaterdag- als zondagvoormiddag waren er age group-wedstrijden), wat maakt dat dit de grootste wedstrijd ter wereld zou zijn.Ik ben tevreden van mijn wedstrijd thuisgekomen. Het was reeds het 3de wedstrijdweekend op rij, dus het was even afwachten hoe het zou lopen. Tijdens de laatste trainingen had ik toch een goed gevoel en ik had er enorm veel zin in. Mijn zwemstart was goed en hoewel ik in het begin even moest kiezen of ik zou aansluiten bij de groep links of rechts van mij, kon ik goed meeschuiven naar de eerste boei. Daar heb ik enkele seconden verspeeld toen Shoemaker (USA) voor enkele onbewuste kloppen van mij revanche nam door mij kopje onder te duwen totdat ze mij ‘toelating’ gaf om verder te zwemmen. Ik kwam tov Madrid een pak beter uit het water, maar kwam net 4” te kort op de laatste aansluiting bij de kopgroep. Er zit in elk geval in de loop van de laatste wedstrijden progressie in mijn zwemmen, dankzij de trainingen van Bart!

Na een beetje gesukkel met mijn helm, kwam ik in een groepje met Peon (FRA, 2de EK Athlone) en Anja Dittmer (GER, 3 OS-deelnames en veel internationale podiumplaatsen) terecht. Hoewel we niet ver achter de kopgroep zaten, was de samenwerking in onze groep niet goed. Om een voorbeeld te geven: Peon reed vooraan, Dittmer 2de en ik 3de maar ondanks commando van Peon om over te nemen, bleef Dittmer in haar wiel zitten. Uiteindelijk reed ik dan maar naar de kop. Zo zijn het dikwijls dezelfden die je van heel het fietsparcours niet ziet en alles op het lopen zetten. Ik laat me hier niet meer aan vangen en probeerde net als in Holten regelmatig terug in het wiel te gaan zitten. Ondanks de slechte samenwerking, haalden we halverwege het fietsparcours toch nog een groep gelosten uit de kopgroep in. Dan was het zaak om het tempo niet te laten zakken en niet enkel aan te sluiten, maar er ook over te gaan. Toch liep onze achterstand op de kopgroep op tot iets meer dan 2’.

Ik deed een snelle wissel (2de wisseltijd) en kon na Peon als 2de uit onze groep en als 28ste in totaal beginnen lopen. Peon’s tempo ging net iets te snel maar toen Anja Dittmer over mij kwam, probeerde ik aan te pikken. Ik kon dankzij haar Duitse supporters mee op haar ‘wolkje’ lopen en we naderden tot bij Peon. De 1ste toer kon ik dat tempo volgen, maar daarna heb ik wat tempo moeten minderen. Ik moest jammer genoeg nog een aantal plaatsen inleveren (o.a. Aussie kangoeroe Emma Snowsill, Olympisch kampioene 2008: liep 32’ over 10km, maar ik heb wel ¾ van de wedstrijd voor haar gehangen  Lachen ). De Spaanse Damlaimcourt kon ik net als in Holten in de laatste kilometer van mij afschudden. Uiteindelijk loop ik slechts een dikke 2′ trager dan de toppers (op Snowsill’s impressionante tijd na) en dat geeft wel vertrouwen voor de toekomst.

Met mijn 33ste plaats doe ik 8 plaatsen beter dan in Madrid en pak ik mijn eerste punten voor de WK-ranking. Op de ITU-ranking klim ik van 139 naar 123 en ben ik weer eerste Belgische (de gemiste wedstrijden in Antalya en Funchal en de off-day in Strathclyde bleven mij tot hiertoe achtervolgen). Mijn ranking is nog niet voldoende om van die onzekere positie op wachtlijsten te komen, maar langzaam aan klim ik in de goede richting. Hopelijk wordt het volgend seizoen iets gemakkelijker!

Dit weekend had ik graag in Londen gezeten maar hoewel ik waarschijnlijk nog net op de startlijst had kunnen geraken, hebben we besloten er niet naartoe te gaan (had immers voor de zekerheid in Holten meegedaan voor het geval ik in Hamburg en/of Londen niet had mogen starten). Na 3 weken wedstrijd/buitenland doet het ook wel eens goed om 2 weekends thuis te zijn en gewoon wat te trainen. Volgende afspraak is de World Cup in Tiszaujvaros (Hongarije) op 8 augustus. En ja… ik sta niet meer op de wachtlijst. Wat een luxe om 2 weken op voorhand te weten dat je kan starten  Cool

Voor de mensen die interesse hebben hoe het er op de Olympische afstand aan toe gaat: vanavond worden de dames- en herenwedstrijd van Hamburg uitgezonden op Exqi om respectievelijk 18u en 21u. Ik ga er alvast een avondje in mijn zetel van maken  Knipoog

Geplaatst op 23 juli 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

