10/07/2010 – World Cup Holten (Nederland): EK-ontgoocheling (een beetje) rechtgezet

Afgelopen zaterdag stond ik aan de start van mijn eerste World Cup in Holten (Nederland). Hoewel ik veel twijfels had na mijn EK-opgave (zouden de steken deze keer achterwege blijven?), keek ik heel hard uit naar deze wedstrijd. Na regen komt gelukkig ook zonneschijn! Veel mensen vertelden mij dat je in het ITU-circuit gelukkig snel een herkansing hebt. Vorig jaar deed ik in Holten mijn eerste EK en ik hou gewoon van die wedstrijd en de sfeer bij onze noorderburen! Net als vorig jaar beloofde het héél warm te worden. Hoewel ik daar ook van afzie, kan ik daar blijkbaar behoorlijk goed tegen. 

Ik had startnummer 47 en voor het eerst kwamen er nog een 20-tal atleten achter mij op de startlijst. Dit zorgde ervoor dat ik redelijk veel keuze had om mijn startplaats te kiezen bij de line up. Hoewel de meesten van de toppers links gingen staan, koos ik ervoor om vrij ver rechts plaats te nemen (waar ook de nummer 1 stond). Ik zwem liever een meter extra dan dat ik mijn slagen niet kan afmaken en daardoor naar achter gedrumd wordt.
Mijn zwemmen lijkt de laatste tijd een zwak punt te zijn, hoewel ik niet echt slechter zwem dan vorig jaar. We hadden verwacht dat ik met een beetje meer zwemvolume t.o.v. vorig jaar bij de kopgroep uit het water zou kunnen komen. Vorig jaar lukte me dat een paar keer net niet, maar er wordt gewoon super hard gezwommen (cf. Hayley Peirsol (USA) heeft op de OS gezwommen). Ik kwam aan de kop van de 2de groep uit het water op 50” van de kopgroep (Peirsol buiten beschouwing gelaten  Knipoog ). Dit lijkt een beetje beter te zijn dan mijn vorige wedstrijden, maar het doel blijft mee te kunnen met de kopgroep. We weten wat ons in de toekomst te doen staat…

We vormden al snel een groep die nog enkele individuen opraapte, die net de kopgroep gemist hadden. In de aanloopstrook van 7km zette ik me mee vooraan, maar het zijn dikwijls dezelfden die hiervan profiteren. Ik besloot om mij dit keer wat meer schuil te houden om te vermijden dat ik weer zou moeten opgeven. Hoewel ik de afgelopen wedstrijden veel werk deed op de fiets, is mijn fietsbasis na 2j misschien nog niet groot genoeg om het daarna ook nog af te maken in het lopen? Dan maak ik liever wat minder indruk op de fiets om zo toch te kunnen finishen. Het nadeel hiervan is dat je meer kans hebt op valpartijen, veroorzaakt door anderen. 2x had ik het bijna zitten, waarvan 1x echt op het nippertje. Bij de beklimming van de Holterberg (10%, oeps 3x op de grote plateau opgereden  Rollende ogen ) raakte Non Stanford (GBR) het wiel van haar voorganger en dreigde ze opzij op mij te vallen. In paniek ben ik op haar beginnen roepen, maar gelukkig kon ze net haar evenwicht bewaren. Haar excuses heb ik dan maar aanvaard  Knipoog Verder 3 vallende bidons weten te omzeilen en op de kasseistrook een ketting die van de grote op de kleine plateau viel. Oef, het fietsen had ik vrij fris overleefd en nog geen steken gevoeld. Joepie!!!

Bij het lopen dierf ik echter niet zoals in Pontevedra heel hard te beginnen lopen. Ik vatte aan in mijn eigen tempo. Hoewel ik onder de extreme hitte (rond de 38° hebben ze mij verteld) ook aan het aftellen was, kon ik mijn positie elke ronde verbeteren: 30ste, 26ste, 22ste om ten slotte te finishen als 17de. De finishzone was een slagveld van ‘oververhitte’ atleten en een blije Katrien. Ik had op voorhand graag top 20 gehaald en dat is gelukt. Maar misschien ben ik nog meer tevreden met het feit dat ik geen steken had en de wedstrijd heb kunnen volbrengen.

(c) www.triathlonholten.nl 

Dankzij deze prestatie heb ik ook weer een sprongetje gemaakt in de ITU-ranking (van 186 naar 139). Hopelijk kan ik dit seizoen afsluiten op een goede plaats zodat volgend seizoen iets comfortabeler kan verlopen. Ik moet namelijk dikwijls afwachten of ik van de wachtlijst op de startlijst van World Championchip Series en World Cups geraak. Dat maakt het niet gemakkelijk, maar dat is het lot van een beginner in dat circuit. Ik evolueer nu gelukkig in de juiste richting en kan zelfs dit weekend starten in mijn 2de World Series in Hamburg. Ik kijk er weer naar uit, want Hamburg schijnt ook een heel sfeervolle wedstrijd te zijn! Ik kan deze week alvast goed uitrusten van Holten, want heb nu een paar weken verlof  Cool Zaaaaaalig!

Geplaatst op 14 juli 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

