5/06/2010 – WCS Madrid (Spanje): Wat een ervaring!

Ik ben dit weekend naar Madrid geweest voor de 3de etappe van de World Championship Series. Peter Croes stond sowieso op de startlijst, maar voor mij kon het evengoed een citytrip worden. Doordat ik in Antalya (vulkaan), Funchal (afgelast door economische crisis) en Strathclyde (ziek) geen ITU-punten gehaald had en dus veel te laag gezakt was op de ranking, stond ik als 1ste op de reservelijst maar we gingen het risico nemen omdat de kans altijd groot is dat er iemand in laatste instantie niet opdaagt, ziek of gekwetst is.

Donderdag was er de briefing en er waren 3 atleten afwezig. 2 van hen hadden volgens de ITU-regels op voorhand laten weten dat ze te laat zouden zijn voor de briefing, maar een Poolse had niets laten weten. Na de briefing stonden we te wachten om te weten of de ITU-officials de reservelijst zouden aanspreken maar net op het moment dat ze zich wilden gaan beraden, zegden de Polen vlak voor onze neus dat hun landgenote vertraging had met haar vlucht uit Valencia (een week eerder was daar het WK voor universitairen). Ze had dus een week gehad om tot in Madrid te geraken. Ons leek er in elk geval een reukje aan het verhaal en na enig beklag tegen de ITU-officials, hebben we besloten een klacht in te dienen. Die klacht heeft ons wat tijd, zweet en een later avondmaal gekost, maar enkele uren erna kregen we dan toch bericht dat ik mocht starten.

Na een hele week in onzekerheid over startrecht, kon ik me dan eindelijk gaan focussen op de wedstrijd. Eigenlijk gaat het best allemaal heel snel: nog geen 2 jaar geleden stond ik (nogal onwennig en zenuwachtig) aan de start van mijn 1ste kwarttriatlon in Kortrijk en nu op een WK-etappe. En zo’n organisatie met uitzending op TV en alle toppers die je er tegen het lijf loopt, is wel heel indrukwekkend! Het was echt een super-ervaring!

De wedstrijd zelf dan. Ik mocht als 4de laatste mijn plaats op het ponton kiezen en stond in het midden van de groep met 67 dames. Ik was gewaarschuwd dat de eerste boei een gevecht zou worden en dat was het ook. Ik werd gelyncht tussen de groepen die links en rechts van mij zwommen en werd daarbij ook nog naar achter getrokken door iemand die mijn trisuit vastnam (water was 26,1°!). Blijkbaar kwam ik dan ook pas als 5de laatste op het ponton voor het ingaan van de 2de zwemronde. Ik denk dat ik me onbewust te hard heb ingehouden tijdens het zwemmen, want dit was niet mijn juiste zwemniveau. Gelukkig heb ik nog wat plaatsen kunnen goedmaken en kwam ik zo in een 3de fietsgroep terecht. Als ik 10” sneller had gezwommen, zat ik in groep 2 die tot bij de kopgroep geraakt is. Ons groepje hield oorspronkelijk gelijke tred met de kopgroep (of soms werd het verschil zelfs kleiner) maar toen de 2de groep vooraan was aangesloten, liepen de verschillen op. Op deze manier geef ik eigenlijk 2’ cadeau.
Het lopen ging heel goed. Ik begon het lopen in 46ste positie en schoof mooi op naar plaats 36 met zicht op plaats 34 (niet slecht om als laagst gerangschikte aan de wedstrijd begonnen te zijn). Maar dan sloegen weer steken toe. Ik moest enkele voorbijgestoken atleten terug laten passeren doordat ik tempo moest minderen. Ik wilde niet weer te voet staan en wou mezelf zo goed mogelijk verdedigen. Ik kon mijn Franse ploeggenote Olga nog achter me houden (zij heeft ETU Antalya gewonnen!) en werd 41ste. Trainer, coach en ikzelf zijn hier voor een 1ste deelname aan de WCS tevreden mee! Madrid was een zwaar fietsparcours in extreem warme omstandigheden en ik heb bewezen dat ik daar niet moet onderdoen. Het gaat hier tenslotte ook om wereldniveau en ik heb nog veel te leren. Ik ben weer een hele ervaring rijker en weet waarop ik moet werken. Beter 41ste worden en weten dat je op bepaalde punten kan werken, dan de perfecte wedstrijd gedaan te hebben en toch maar 41ste te eindigen!
Ik ben nu aan de start van mijn 3de triatlonseizoen en het zou vreemd zijn als alles nu al perfect zou verlopen! Ik heb alvast terug wat vertrouwen opgedaan en hopelijk ben ik nu vertrokken voor een mooi seizoen!

(c) Jul Clonen, coach VTDL

 
Geplaatst op 15 juni 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

