12/06/2010 – ITU Premium European Cup Pontevedra (Spanje): Laatste kans op EK-selectie gegrepen!

Ik ben voor een 2de weekend op rij naar Spanje geweest. Het was me wel een vermoeiende week: een beetje stresserend op mijn werk omdat ik alles op 3 dagen had moeten proppen om op donderdag weer richting zuiden te kunnen vliegen en afwachten hoe ik van een zware wedstrijd in Madrid gerecupereerd zou zijn. Maar Madrid was een mentale opsteker en als het goed gaat, kan alles!

Pontevedra ligt dan wel in Spanje, maar het weer doet niet zuiders aan: regen, wind, koude. Gelukkig was het droog tijdens de parcoursverkenning en moesten we onze fietsen niet nog kuisen voor de wedstrijd. We waagden ons vrijdag ook aan een duik op het zwemparcours, maar het water was ijskoud. Ter vergelijking: het water voelde zo veel kouder aan dan enkele weken terug in Geel!

Zaterdag was wedstrijddag: dames om 16u, heren om 18u30. Geheel volgens het Spaanse ritme en dus na de siësta, dus konden we na een ochtendloopje en het ontbijt nog lang op ons bed liggen om de beentjes te laten rusten. En wie was er van de partij… het zonnetje! Super, geen nat parcours! Ik was er klaar voor! Opdracht was top 7: selectienorm voor het EK.

Plekje kiezen op het ponton en tijdens het zwemmen rekening houden met de verschillende stromingen op de rivier. De Belgische scheidsrechter had me gewaarschuwd dat het startsignaal direct ging volgen op de ‘Take your marks’, wat eigenlijk nooit anders is. Ik was super goed weg en kon onmiddellijk uit het pak wegzwemmen. Helaas duurde dat niet lang. Na een gevecht met de aanhangsels van de boeien die door de wind in mijn weg waren komen te liggen (ben er dan maar onder gekropen), en na de 1ste zwemtoer kon ik nog meezwemmen in een groepje, maar daarna viel er een gat waardoor ik geen voeten net voor me had.
Toch heb ik en nog enkelen achter mij na de wissel nog een sprong kunnen maken naar een groepje, waarin ik me al snel één van de beteren voelde (fietstijden in de uitslag geven hier wel een vals beeld). Het was een parcours met een lange klim, maar na Madrid schrok me dat niet meer af. Het was wel even verschieten toen de wind in volle afdaling in mijn voorwiel pakte. Samen met de Spaanse Pujol werkte ik tijdens de eerste toeren het hardst om aansluiting te vinden met de kopgroep van 6. Ik werkte me zelfs een aantal keren van helemaal achteraan naar de kop om het tempo niet te laten stilvallen. Ik wist immers dat er minstens 2 mindere loopsters in de kopgroep zaten, maar dan moet je de achterstand ook niet laten oplopen. Ondanks de aanmaningen van een Duitse coach om samen te werken, deden 2 van de 3 Duitse meisjes (én sterke loopsters) niets anders dan in ons wiel blijven. Met nog 2 toeren te gaan en een stagnerende achterstand besloot ik om me frequenter in het wiel te zetten en mijn benen wat te sparen voor een goede loopproef, een beslissing die door Jul langs de kant van het parcours bevestigd werd.
Richting wissel probeerde ik me vooraan in de groep te plaatsen om daar al geen gat te laten vallen. We begonnen met een 6-tal in groep te lopen. Normaal probeer ik op een kwart niet te hard van stapel te lopen en mijn eigen tempo te zoeken. Dikwijls passeer ik dan zo nog wel een aantal te snelle starters. Bij het ontbijt hadden de jongens en coach Jul echter een discussie over het al dan niet hard mee vertrekken in de eerste loopkilometers en het risico op een gat dat je niet meer toeloopt. Hieraan dacht ik bij het uitkomen van de wissel en ik werkte me tot in het groepje, aangevoerd door de 2 Duitse meisjes. Ik voelde al redelijk snel dat ik comfortabel in dit groepje zat en aan de ademhaling van enkele anderen, hoorde ik dat ze snel zouden moeten afhaken. Uiteindelijk bleven we over met 3: de Duitse Robisch (winnares ETU Senec enkele weken geleden) en Haug met mij erbij. Tijdens de klim en na de bochten moest ik af en toe doorbijten om hun voeten te houden, maar in de afdaling kon ik gelukkig wat recupereren. Steken kreeg ik deze keer ook bijna niet, met dank aan de kiné! In de laatste toer probeerde ik daar mijn slag te slaan en ben ik even over hen gegaan, maar op hun versnelling moest ik passen. Intussen waren we wel al 3 meisjes uit de kopgroep voorbij gelopen, dus top 7 was binnen. Ik heb mezelf enorm overtroffen tijdens het lopen met een 3de looptijd van 34’52”. Soms moet je blijkbaar gewoon durven meelopen, een mooie les die ik hieruit getrokken heb.

Zaaaaalig, ik werd 6de en de EK-norm is binnen (nu nog wel wachten op de officiële selectie)! Daarvoor was ik naar Pontevedra gegaan en had ik de GP in Beauvais (tegen de zin van mijn Franse club) afgezegd. En… ik spring van plaats 341 via plaats 285 (na Madrid) naar plaats 172 in de ITU-ranking, way to go Lachebek !
Fietsen en lopen zit echt goed, op het zwemmen ga ik nog wat terug werken, maar nu ben ik echt wel vertrokken Knipoog ! Op naar Athlone op 4 juli!

Aan iedereen heel hard bedankt voor de berichtjes op dit forum, op mijn GSM, per mail of via Facebook! Het zijn er te veel om allemaal persoonlijk te beantwoorden, maar ik vind ze allemaal enorm tof! Thanks!
En via deze weg ook even de trainer Bart Decru bedanken, die de rust kan behouden ondanks een soms moeilijke trainingsplanning i.f.v. een soms al eens wijzigend wedstrijdprogramma. Merci Bart!

(c) Eddy Brems
Geplaatst op 15 juni 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

