25/04/2010 – Asics Ladies Run, Antwerpen: Een bron van vertrouwen

Doordat mijn 1ste wedstrijd in Antalya door de IJslandse aswolk niet door kon gaan, wist ik nog niet goed wat ik kon verwachten van deze wedstrijd. Vorig jaar deed ik 17’22” op hetzelfde parcours. Uiteraard wou ik progressie zien, maar ik wist niet of een verbetering van die tijd nu al haalbaar was na 5 weken gesukkel met een knieblessure en pas 3 weken deftige looptraining terug in de benen. Ik vertrok dus naar de wedstrijd met het idee dat ik me zeker niet mocht laten ontgoochelen als het trager zou zijn dan vorig jaar.
Ik kon net als vorig jaar weer een startplaats op de 1ste rij versieren en merkte al snel dat de concurrentie minder was dan vorig jaar. De doeltijden van de meeste anderen lagen ook boven de 18 à 19’. Zelfs met de trainingsachterstand was dat ver boven mijn doelstelling. Misschien moest ik dan maar ineens voor het podium gaan?!
Op het moment dat eindelijk de start gegeven werd, spurtte ik me naar de 2de plaats net achter Griet Terryn (Belgisch kampioene duatlon en 20j subtop in de atletiek). Vorig jaar maakte ik de fout van de 1ste km mee te ‘vliegen’ met Veerle Dejaeghere en co, dus ik had me voorgenomen om mezelf dit jaar iets minder op te blazen in het begin zodat ik minder zou platvallen op het einde. Ik voelde dat Griet’s aanvangstempo iets te hoog lag en schakelde over op mijn eigen tempo. Al snel liep ik afgezonderd in 2de positie en gaf die niet meer af. Het gat tussen Griet en mij vergrootte niet aanzienlijk meer. Ik bleef haar in het zicht houden om mijn tempo goed aan te houden vermits er achter mij geen gevaar meer was. Bij het ingaan van de laatste rechte lijn zag ik de klok op einde de 16’ staan. Ik probeerde nog een spurtje te trekken om onder de 17’ te blijven, maar die de afstand tot aan de finish was nog iets te ver en ik kwam aan in 17’04” en was toch heel tevreden met die tijd! Ik had op voorhand niet durven hopen om mijn tijd van 2009 met 18” zou verbeteren. Zeker omdat het lopen nog niet op punt staat en enkel kan verbeteren in de loop van het seizoen. Ik voel immers dat ik nog een aantal stevige loopweken kan gebruiken om de loopconditie weer op te krikken tot het niveau van voor die 5 lastige weken. Een blessure vreet immers aan je vertrouwen, maar na vandaag heb ik dat vertrouwen in mijn lopen en mijn knie herwonnen! Perfect als motivatie om er weer volledig tegenaan te gaan!

Geplaatst op 18 mei 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

