30/08/2009 – GP Parijs: wat een avontuur…

Het weekendje Parijs zal nog lang herinnerd worden, maar dan meer om andere redenen dan de wedstrijd…
Zaterdag rond 12u30 vertrokken aangezien we met de ploeg om 16u aan het hotel hadden afgesproken en volgens de GPS zaten we op zo’n 30km van het hotel goed op schema. We zouden nog tijd genoeg hebben om ons rustig te installeren, het parcours te gaan verkennen, te eten en op een mooi uur gaan slapen. Helaas, helaas… net voor Saint-Denis maakte de auto een onrustwekkend geluid bij het embrayeren. Ik keek onmiddellijk naar achter en daar kwam een al even onrustwekkende zwarte rook uit. In paniek zei ik tegen mijn moeder dat ze de 1ste afrit moest nemen, want aan een smalle pechstrook met een brede Espace heb je ook niet veel. Eens van de autostrade moesten we een plaats vinden waar we veilig konden stoppen, maar die was er niet direct. Toen de auto echt vreselijk lawaai en rook begon te maken, zijn we op een kruispunt in de schaduw van het Stade de France gestopt, contact afgezet en in ware ‘actiefilm-stijl’ uit de auto gelopen met het brandblusapparaat in de hand. Eigenaardig genoeg bleef de motor zonder contact ook draaien en wie wil weten wat er toen allemaal door mijn hoofd flitste: zou onze auto in brand vliegen, zou ik opnieuw moeten beginnen met investeringen in nieuw triatlonmateriaal,…? Gelukkig waren er 2 jonge Franse gasten en Jan Obbers (de meest rustige van ons 3 op dat moment) die de truc kenden om dit te doen stoppen: in 5de vitesse gaan staan, op de rem drukken en embrayage loslaten. Oef, de rook was gestopt en liet een zwarte plek achter op de grond! Bij ons bleef de bibber en de schrik nog wel even hangen. Hoe moeten we nu verder? Ik belde naar de familie Geerts om te verwittigen dat we in panne stonden en ging in het Ibis hotel verder in de straat polsen naar de straatnaam. Jan en mijn moeder bekommerden zich om de auto. Paris-Saint Denis, le Boulevard de France, Avenue Président Wilson, Stade de France… Jan kent de omgeving nu op zijn duimpje (vooral alle garages in de streek, die bijna allemaal gesloten waren op zaterdag) en heeft er een mooi trainingsritje in Saint-Denis aan over gehouden, handig een fiets in de auto! Uiteindelijk hebben we (na wat over een weer bellen) iemand van Renault Assistence te pakken gekregen, die ons kon vertellen dat de turbo kapot was. Verderrijden was geen optie, dus werd onze auto naar een plaatselijke garage gesleept en heeft hij dus een verlengd week(end)je Parijs ‘geboekt’. Ondertussen konden wij met Karolien’s mama naar het hotel, waar we rond 20u30 aankwamen. Dus geen parcoursverkenning meer voor mij maar eten, gaan slapen en nadenken hoe we thuis zouden geraken. Dat slapen lukte niet zo goed. Mijn hoofd zat vol vragen: hoe gaat de auto thuis geraken, hoe zouden wij thuis geraken, hoeveel gaat ons dat kosten,…? Pffff, ik was nog veel te wakker om te slapen!

Toen de wekker om 8u45 afging (niet eens zo vroeg), voelde het alsof dit nog midden in de nacht was. Na wat loslopen, ontbijten en een douche was het gevoel gelukkig al veel beter en kon ik me ook concentreren op de wedstrijd. Na 2 mislukte zwemstarts in Beauvais en Tours focuste ik me echt op een snelle zwemstart. Ik wou niet terug in de wasmachine verzeild geraken! Bij het kiezen van onze startplaats konden we niet meer uiterst links gaan staan, rechts was gezien de ligging van de boei ook niet optimaal dus gingen we naast een ploeg staan waarbij maar 3 personen starten. Vlaggen van de scheidsrechters gingen omhoog, dus concentratie voor het startschot en… yes, ik was goed weg, kon direct uit het pak wegzwemmen en kwam als 8ste uit het water! Lopen, lopen naar de wissel om met de kopgroep weg te zijn. We moesten met twee even alles geven om twee groepjes van 3 personen in te halen. Dat lukte, maar uiteindelijk kwam de volgende groep ook nog tot bij ons zodat we met een grote groep én 4 teamgenoten de (veel te smalle) wissel binnenreden. Ik moet me in de laatste fietsmeters nog meer vooraan kunnen/durven plaatsen om nog enkele plaatsen te winnen en ineens met de goeie lopers mee te gaan. Ik haalde onmiddellijk een groot deel lopers in en kon aanklampen bij een Franse triatlete, die later een “stop & go” moest ondergaan (het was echter niet duidelijk wie van de twee moest stoppen, dus voordeel heb ik hier niet uit kunnen halen omdat ik ook vertraagde). Ik voelde al heel de tijd dat zij de sterkere was van ons beide, maar heb op de laatste demarrage na alles kunnen counteren. Het gat voor ons bleek te groot om nog toe te lopen, maar van achter was er ook geen gevaar meer. Dus eindigde ik 14de, een plaats waar ik tevreden mee kan zijn! Weer een goede wedstrijd en een mooie 4de plaats met ons team, waardoor we een plaatsje opschuiven naar de 6de plaats in het klassement. De teamleiding was heel gelukkig (team zat vorig jaar nog in 2de afdeling!!!). Eind september starten we in La Baule normaal gezien met hetzelfde team en we hebben er allemaal veel zin in om ons klassement te verdedigen en misschien zelfs nog te verbeteren!


Achteraf al losfietsend op de rollen (Knokke komt er nog aan!) naar de mannenwedstrijd gekeken. Die pelotons bij de mannen zijn echt impressionant!!! Ik heb Stijn en Kjell welgeteld 2x kunnen herkennen in een voorbijflitsend peloton. En Jan, die heeft er een ‘high five’ van Alistair Brownlee aan over gehouden. En daarna… konden we met onze andere (‘iets kleinere’) auto, waarmee mijn vader zondagochtend naar Parijs gekomen was, lekker knus bij elkaar naar huis rijden.

Bij deze wil ik de familie Geerts super hard bedanken voor alle hulp dit weekend: taxi naar het hotel en de wedstrijd & mijn fiets mee naar België gebracht en bij ons thuis afgezet!!!

Geplaatst op 18 maart 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

