26/09/2009 – GP La Baule: CTA 5ième au classement général!

Zaterdag stonden we met een aantal Belgen aan de start van de finale van het GP-circuit in La Baule. Het parcours lag volledig langs de kustlijn. Zwemmen was in de zee met wetsuit, de start gebeurde met een ‘beach run’ van zo’n 20m. Doordat we na Parijs gestegen waren naar de 6de plaats, konden we weer wat vroeger een startvak kiezen. We gingen naast Poissy staan, één van de 3 grote Franse ploegen met heel goede zwemmers. We stonden ook niet te centraal om in de wasmachine te verdwijnen. Heel goed geconcentreerd op een explosieve run richting water, zijn we goed gestart! Ondanks dat er niet veel golven waren, was het toch een heel andere ervaring om in de zee te zwemmen. Die golven leken er ineens wel te zijn en veel voor mij kon ik niet zien. Op de koop toe probeerden nog 2 personen mijn brilletje af te trekken, maar daar slaagden ze gelukkig niet in. Met het zoute water had dat anders niet zo aangenaam geweest. Ik was als 17de uit het water, niet echt super! We moesten een heel eind over het strand naar de wissel lopen en dat was best wel vermoeiend. In de wissel bleef mijn wetsuit over mijn chip hangen en daar verloor ik wat tijd. De kopgroep met bijna uitsluitend triatleten uit de 3 grote ploegen was weg. De laatste die nog had kunnen aansluiten, zwom 6” sneller dan mij, dju! In de vorige wedstrijden werd de kopgroep met mij erbij altijd ingehaald. Ideaal had dus geweest dat ik in de kopgroep zat en eens niet ingehaald zou worden zodat de mindere zwemmers maar betere lopers er niet bij zouden komen en ik op een nog mooiere plaats zou kunnen eindigen. Deze keer liep de kopgroep met alle toppers echter uit. De samenwerking in onze groep was ook niet echt geslaagd. De Franse Charayron nam het commando, de Canadese Tremblay commandeerde ook maar deed zelf geen kopwerk. Bij de 5x dat ik op kop zat, duurde het telkens lang voor iemand zich geroepen voelde om over te nemen. Er werd dus stevig geprofiteerd door sommigen, zelfs door toppers want Tremblay is niet van de minste! Uiteindelijk werden we ingehaald door de 3de groep. Bij het laatste keerpunt richting wissel zette ik me links zodat ik op tijd naar voor kon opschuiven om niet met een achterstand te moeten starten bij het lopen. Dit lukte redelijk en in de wissel kon ik nog een aantal mensen voorbijsteken. Fiets weggehangen, loopschoenen aan en… een arbiter die mij erop wees dat ik mijn fiets met het zadel moest weghangen en niet met het stuur. Wat maakt dat nu uit? In Duinkerke mocht het wel en nu weer niet. Vraag je mij achteraf hoe ik hem heb weggehangen, ik zou het niet weten want daar sta ik op dat moment niet bij stil! Maar goed, om een ‘stop & go’ te vermijden, heb ik mijn fiets dan juist gehangen. Dju, daar staken ze me allemaal voorbij! Ik kon weer beginnen aan een inhaalrace, maar het gat met de evenwaardige of betere lopers was al gevallen. Loop ik met Sofie Hooghe mee, dan krijg ik er misschien wat meer uit maar zij liep voor me uit en ik geraakte er niet bij. Zij had een superdag en dit was niet mijn beste loopprestatie! Mooie prestatie van haar! Alleen jammer dat ik geen 5/5 onder de Belgen haal in de GPs. Ik eindigde als 18de, niet slecht want dit was echt wel de GP met het hoogste niveau dit seizoen en het ging er hard aan toe! Maar geklopt voor de Belgische eer en gemengde gevoelens over mijn lopen. Hadden de anderen een superdag en ik een iets mindere dag? Zat de wedstrijd van Mechelen nog wat in de benen? Of eiste de lange reis en het laat gaan slapen (zie hieronder) nu toch zijn tol? Tja, ik weet het niet! Ik hou gemengde gevoelens over aan deze wedstrijd, hoewel ik in mijn binnenste weet dat er niets is om ontgoocheld over te zijn.
Het hoofddoel van onze ploeg om nog een plaats te stijgen, werd behaald. We werden 5de op 14 ploegen! Alle ploegen die vorig jaar van D2 naar D1 stegen, zakken terug naar D2 behalve wij! En ik slaagde er in elke GP in om de beste van de ploeg te zijn! Niet slecht met 3 EK-deelnemers in de ploeg, waarvan eentje dit seizoen zelfs een uitschieter had met een 3de plaats in een ETU-cup. Het doel bij aanvang van het seizoen was 2x top 20 halen: ik werd 23ste in Duinkerke, 13de in Beauvais, 18de in Tours, 14de in Parijs en 18de in La Baule. Ik heb mijn doel dus zeker bereikt!

Onze reis verliep ook deze keer niet vlekkeloos: ‘Reizen met de TGV, een onvergetelijke ervaring!’ Het zou een reclameslogan kunnen zijn, die wij zeker zouden bevestigen maar voor dit weekend toch in de negatieve zin!
Na onze onvergetelijke rit naar de GP van Parijs dachten we dat we La Baule vlotter zouden bereiken, maar die vlieger ging niet helemaal op. Het begon al in Antwerpen: onze IC naar Brussel had 41’ vertraging. Geen nood, er zijn genoeg trainen naar Brussel. Dan maar de IR-trein genomen. In Brussel aangekomen, zien we dat de Thalys naar Paris-Nord ook 40’ vertraging heeft (die had in Antwerpen nog maar 18’ vertraging, maar onze boeking was maar vanaf Brussel waarschijnlijk omdat die tot Brussel vol zat). Omdat die vertraging zo was opgelopen, besloten we aan de infobalie te gaan vragen wat we moesten doen als we onze aansluiting in Parijs zouden missen. Wachtend in de rij zagen we bij een toevallige blik op het scherm dat de vertraging er niet meer opstond. Na enige twijfel vlug uit de rij gestapt en toch maar naar het spoor en ons rijtuig gelopen, maar geen rijtuig 28 te zien. Van de conducteur mochten we opstappen op de rijtuigen helemaal vooraan. Hup, weer naar de andere kant van de trein. Die rijtuigen zaten natuurlijk barstensvol, behalve de voorste. Daar hebben we dan geluk in gehad! Er waren nog net 2 zetels vrij. Oef, we gingen op tijd in Parijs zijn!
Na ons metro-avontuur in de spits van Parijs, konden we op spoor 3 plaatsnemen in onze TGV. Eindelijk, ik had meer dan 3u tijd om even te slapen! Maar we bleven toch wel lang staan aan het perron. We kregen de aankondiging dat er een deur niet wou sluiten en dat de technische ploeg op komst was. 10’ werden al vlug 1u en daar stonden we nog te wachten. Ik had al mijn werkuren op de eerste 4 dagen van de week kunnen proppen zodat ik vrijdag slechts van 8u tot 11u moest werken en we een TGV vroeger konden nemen, maar zag nu die tijdswinst smelten als sneeuw voor de zon! Uiteindelijk moest iedereen van de trein stappen en wachten op een aankondiging met oplossing. Tussen al de drukte op de perrons konden we uit het Franse geratel toch verstaan dat we op spoor 3 op een andere TGV mochten stappen. Met 1u17’ vertraging konden we aan de rit beginnen.
Doordat de wedstrijd op zaterdag was en onze ploegleden door de reis op vrijdag allemaal later in La Baule aankwamen, zaten we pas om 0u30’ in ons bed. Op de trein had ik niet meer geslapen omdat het toch al later was geworden en ik de slaap later misschien niet meer zou kunnen vatten.

De terugreis zorgde ook voor de nodige spanning! Bij het nemen van de metro van Paris-Montparnasse naar Paris-Nord werd ons op 3 stations van Paris-Nord duidelijk gemaakt dat dit tijdelijk de terminus was door een technische storing. Lap, we hadden nog maar 25’ om onze Thalys te halen. Bus 38 moesten we nemen, maar eer je die halte gevonden hebt tussen alle paniekerige reizigers, zijn er al vlug 5’ voorbij. Bus 38 kwam er aan, maar met 4 personen en 2 fietstassen geraakten we er niet bij. Taxi’s zaten overvol, dus dat was ook geen optie! Dan maar de pijltjes richting Paris-Nord volgen en lopen tot we erbij neervielen. We dachten niet dat we dit gingen halen! Uiteindelijk hadden we minder dan 2’ over en zijn we maar ergens opgestapt zonder naar het nummer van het rijtuig te kijken. Als we er maar opzaten! Zo zie je maar: nooit de moed opgeven! Al hou ik aan het sleuren met de fietstas wel een stijve arm en schouder over! Mijn rustweekje zal ik goed kunnen gebruiken om de batterijen op te laden en de laatste rechte lijn naar Alanya in te zetten!  Knipoog

Geplaatst op 18 maart 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

