2/09/2009 – Zwintriatlon Knokke: wind, wind, wind…

Ondanks dat ik op voorhand wist dat de Zwintriatlon niet echt mijn ding zou zijn (veel te weinig zwemmen om het gat t.o.v. de sterkere (tijdrit)fietsers groot genoeg te maken en een te lang en zwaar fietsparcours), had ik op iets meer gehoopt dan de plaats die ik behaald heb (5de op 10" van het podium en gelijke tijd met de 4de), maar man, man, man… wat heb ik afgezien tijdens het fietsen!

Met het zwemmen wist ik dat ik in de voeten van de Nederlandse Birgit Cals-Berk moest zitten (van het EK wist ik dat zij een goeie zwemster is). Om daar te geraken, heb ik even op mijn tanden moeten bijten want zij stak er meteen een stevig tempo in. Maar eens in haar voeten, kon ik redelijk goed volgen. We kwamen met 3 uit het water (Jolien L zat er ook nog bij) en Birgit en ik begonnen samen te fietsen. Ik kon gemakkelijk op 7m blijven rijden (of soms iets meer, denk dat ik nog veel te braaf ben Ik weet het niet ), maar wist dat de fietskanonnen er zouden aankomen. Het was alleen de vraag hoe lang dit zou duren? Eerst kwam Tine D eraan met Karolien G in haar zog en iets later gevolgd door Joke C. Birgit klampte aan en ik bleef in haar spoor meegaan, weliswaar heel aandachtig voor Joke. Op een moment leek het gat tussen haar en Birgit mij te groot te worden en ben ik over de Nederlandse gegaan, maar toen was het gat met Karolien & Joke eigenlijk al te groot om nog een klein beetje voordeel hieruit te halen. Richting Cadzand kon ik toch nog redelijk op dezelfde (te lange) afstand blijven, maar intussen was Sofie ons ook voorbij en konden Karolien & Joke bij haar aanklampen. Na het keerpunt in Cadzand (op zo’n 20km?) kwam ik dan ook alleen te zitten. Met wind op kop was dat niet goed voor de ‘moral’. Ik probeerde hen nog in mijn gezichtsveld te houden, maar kon niet vermijden dat ik helemaal alleen (met de wind en mezelf als voornaamste tegenstanders) kwam te zitten. Pffff… de moed zonk wat weg! Waar was ik aan begonnen? Uiteindelijk kwamen Inge VC en Marjolein T mij nog voorbij, maar aanklampen lukte ook hier amper. Ik zou in het lopen moeten redden wat er te redden viel, maar had schrik dat er niet veel meer uit zou komen na het fietsen. Op de zeedijk was ik al fietsend ook al de eerste 4 lopers tegengekomen en dat was al een hele voorsprong…

Na geen al te beste wissel (ik had nr 14 en was hier wel een klein beetje benadeeld t.o.v. de mensen waarop ik aan de finish enkele seconden te kort kom maar daar ga ik verder niet over zeuren  Knipoog ), begon ik te lopen in de hoop toch minstens Marjolein in te halen omdat zij nog op een aanvaardbare afstand liep. Ik kwam echter niet veel dichter en vreesde dat het bij de 6de plaats zou blijven of zelfs 7de, want Birgit kwam nog stevig opzetten. Maar op het moment dat zij mij passeerde samen met Atriacer Stefan Toelants (na iets minder dan 1,5 toer) kon ik aanklampen en overschakelen naar een hoger tempo (bedankt Stefan!). Zo zijn we samen naar Marjolein gelopen. Dit keer kon ik haar in de sprint kloppen (remember Geel…). We kwamen op een handvol seconden van elkaar aan! En… we kwamen slechts 10” te kort voor het podium. Ik had niet gedacht dat zo’n inhaalmanoeuvre er nog inzat! Ik loop 2’30” in op iemand die vorig jaar nog minstens 2’ sneller dan mij liep! 

Besluit van de Zwintriatlon: ik had de 2de zwem- en looptijd en dat doet me beseffen dat deze wedstrijd toch niet het drama geworden is dat er tijdens het fietsen zat aan te komen! Dat is belangrijk voor de wedstrijden waar ik me op toeleg.
Mijn fietskwaliteiten vallen nog te licht uit, maar met wat extra trainingstijd zal hier in de winter zeker aan gewerkt worden. Uiteindelijk waren de snellere fietsers vooral lange afstandsatleten die (al) pakken kilometers meer in de benen hebben dan mij. Hierin zit dus zeker nog progressie en al bij al ben ik dus met een overwegend goed gevoel van de Zwintriatlon thuisgekomen! Enkel jammer van die 10"…

Geplaatst op 18 maart 2010, in Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

